1 time startede med at Anette spurgte om sund mad er dyrt
og det var der delte meninger om. Nogle mente ja, hvis man ville have varieret
sundt mad. Andre mente nej, hvis man handlede med forstand. Derefter viste hun
os et en rødkål og ville vide om hvad man kunne bruge det til. Det vejede 2,5
kilo og minus rod 1,7, det er meget "mad". Anette kom ind på de emner
vi skal kunne under temaet " Diabetes- fremtidens folkesygdom.
Derefter afsluttede vi kroppens 10 funktioner, derunder:
Huden, som består af flere forskelligt cellevæv og er et stærkt organ. Huden
skal beskytte kroppen fra ydre farer og så regulerer huden kroppens temperatur.
Huden er utrolig følsom over for berøring, temperatur og tryk.
Så gennemgik vi forplantningssystemet: Kvindens Vagina med
de indre og ydre organer, æggestokke, æggeledere og livmoderen.
Manden med Penis og testikler. Han producerer omkring 100 millioner sædceller i døgnet. De
bliver hovedsageligt brugt til forplantning og fornøjelse.
2 time startede vi med at snakke om de 10 organsystemer og
derefter skulle vi bruge 5 minutter til at skrive op hvad vi havde lært om
kroppen.
Dernæst kiggede vi på nogle forskellige kurver (figur) om
dødsårsager for både mænd og kvinder fra år 1920 til 2000. Det er vigtigt at vi
lærer at læse kurverne fordi de forekommer ofte til eksamen og vi skal kunne
forklarer ud fra dem. Den anden kurve omhandlede den gennemsnitlige levealder
for mænd og kvinder 1840 - 2000 i Danmark. Med den afsluttede vi timen.
1 kommentar:
Super fint referat.
En kommentar til figurklsningen: Det er vigtigt, at I ser aflæsning af kurver/grafer/figurer og efterfølgende tolkning, som en kompenpetence der skal trænes meget. Jeg pointerede også i timen, at I skal begynde med en beskrivelse (redegørelse) af en graf, så I viser I har set "de store linjer" i figuren.
Send en kommentar